perikoop 1.0
(religie, mystiek en mythologie)
Semagram (extra betekenisinformatie)
Een perikoop…
is een tekstfragment; is een tekst
- [Geheel] maakt deel uit van een Bijbelboek uit het Oude Testament of het Nieuwe Testament en is dus een onderdeel van de Bijbel
- [Onstoffelijke inhoud] bevat tekst die inhoudelijk een eenheid vormt
Algemene voorbeelden
De centrale vraag omtrent de Schrift is nog onvoldoende en vaak slechts op aarzelende wijze onderzocht geworden: ontspringen de anti-joodse ideeën aan de geest van de uitlegger van de teksten, of bevatten de teksten zélf dergelijke ideeën? En zo ja, is dan het gehele Nieuwe Testament van dit anti-judaïsme doordrongen of gaat het enkel om geïsoleerde perikopen (zoals Mt 27,25 en Joh 8,12-59)?
Nadat we het bijbelboek als geheel hebben geanalyseerd, geef ik bij elke perikoop opnieuw informatie over hoe het gedeelte in elkaar zit, ook in de Hebreeuwse tekst.
"God, van levende en uitverkoren stenen bouwt Gij een huis waarin Uw majesteit voor eeuwig woont", bidt de Kerk. Men herkent hier snel de toespeling op 1 Petr. 2,5 (laat ook uzelf als levende stenen voegen in de bouw van de geestelijke tempel), een perikoop die in de lezingendienst voorkomt.
Is het de 'houten broek', zoals mijn collega dominee zijn preekstoel noemt, waar de oude statenbijbel gedegradeerd is tot onderlegger voor de A4tjes van zijn preek? Of is er de bijbelstandaard met het boek opengeslagen bij de perikoop van de zondag?
De perikoop zal eerst aan een gedetailleerde historisch-kritische analyse onderworpen worden, vervolgens aan een studie van de sociaal-historische achtergrond van de controverse tussen joden en christenen aan het einde van de eerste eeuw na Chr., ten derde aan een hermeneutische studie in het perspectief van wat Paul Ricoeur "de wereld van de tekst" noemt, en tenslotte zullen we de Wirkungsgeschichte van de perikoop nagaan en toetsen aan dit hermeneutisch criterium.
Combinatiemogelijkheden
met voorzetselgroep
Voorzetsel: uit
- een perikoop uit Lucas
- een perikoop uit Johannes enz.
Men vindt in de evangeliën geen rechtstreekse oordelen over politieke regimes, noch over Herodes of het Romeinse Rijk, noch over de verhoudingen tussen kerk en staat en evenmin maakte Jezus een onderscheid tussen een publieke en een private sfeer van menselijk handelen. Of anders geformuleerd: was Jezus wel op een kruis beland indien Hij proportionalistisch dacht? Om deze stelling kracht bij te zetten, gebruiken we drie perikopen uit Lucas.
Het verwijst naar een perikoop uit Johannes (XII, 35).