rokeren 1.0
(sport en recreatie)
Semagram (extra betekenisinformatie)
Rokeren…
is een handeling
Algemene voorbeelden
Rokeren is onreglementair: a. als met de koning al een zet is gedaan, of b. met een toren waarmee reeds is gezet. Rokeren is tijdelijk niet toegestaan zolang: a. het veld waarop de koning staat, het veld dat hij overschrijdt of het veld dat hij gaat bezetten, wordt aangevallen door een of meer stukken van de tegenstander; b. als er een stuk staat tussen de koning en de toren waarmee wordt gerokeerd.
Bij een rokade beweegt de koning naar links of rechts tegen de toren aan, waarna de toren over de koning heen springt naar het andere, direct aan de koning, grenzende vlakje. Voorwaarden om een rokade te mogen uitvoeren: de koning die gaat rokeren mag nog niet verplaatst zijn tijdens het spel. De toren die gaat rokeren mag nog niet verplaatst zijn tijdens het spel. Alle vlakjes tussen de koning en de toren dienen leeg te zijn.
Als een speler met de bedoeling om te rokeren de koning aanraakt, of tegelijkertijd koning en toren, maar rokeren aan die zijde niet is toegestaan, dan moet de speler een andere reglementaire zet met zijn koning doen, waarbij rokeren aan de andere zijde niet is uitgesloten. Als er geen reglementaire zet met de koning mogelijk is, dan is elke andere reglementaire zet toegestaan.
Wit heeft een lastig pionnetje op e5 staan en heeft al gerokeerd.
Na e2-e3 kan de zwarte loper bijvoorbeeld nemen op f1, waarna de witte koning niet meer kan rokeren.
Vaste verbindingen
kort rokeren
-
een zet uitvoeren waarbij de toren twee velden in horizontale richting verplaatst wordt om over de koning heen te springen die zelf twee plaatsen in de richting van de oorspronkelijke positie van de toren is gezet; de korte rokade uitvoeren
Wit rokeert kort en heeft een prettige stelling.
lang rokeren
-
een zet uitvoeren waarbij de toren drie velden in horizontale richting verplaatst wordt om over de koning heen te springen die zelf twee plaatsen in de richting van de oorspronkelijke positie van de toren is gezet; de lange rokade uitvoeren
Het tweede vluggertje met Alef achter de witten brengt weer een koningsgambiet op het bord. Dit keer wordt het gambiet aangenomen, en een bekendere variant waarin zwart de pion snel weer teruggeeft komt op het bord. Beiden rokeren lang, maar het witte initiatief op de koningsvleugel is sterker dan het zwarte tegenspel over de diagonaal a1-h8.